Зворотній дзвінок
Зворотній дзвінок

Матеріал опубліковано у 8 номері журналу “Пропозиція”

Крадіжки палива найбільш актуальні саме в агросекторі. Мабуть кожен власник чи директор в агробізнесі стикався з цією проблемою, роками борючись зі зливами штрафами, пломбуванням датчиків. На жаль, паливо може піти «наліво» на кожному з етапів виробництва. Так буває, що автоцистерна ще навіть не доїхавши до бригади, а палива в ній вже менше.

Багато писав про крадіжки палива в господарстві – тут і тут, а також на сайті маємо послугу по контролю палива в агро, тепер давайте розберемось, як не втрачати паливо через неправильний розрахунок його маси при прийманні на склад. Зібрав 7 найбільш поширених помилок:

Навіть якщо вам на око здається, що поверхня рівна, швидше за все це не так. Поверхня може бути рівною тоді, коли її спеціально вирівняли та періодично перевіряють за допомогою рівня. Зазвичай найбільш рівним місцем на бригаді є ваговий пункт. Тому після зважування на вагах (БРУТТО) необхідно там же перевірити рівень пального по планку у всіх резервуарах. При цьому, пальне має дотягуватися до планки знизу.

У разі, якщо пальне нижче або вище «планки», його за допомогою спеціальних мірників (10 л) переливають або виливають із сусіднього резервуару. Така операція проводиться задля того щоб визначити точний об’єм. Фактично він буде становити об’єм резервуару вказаний у свідоцтві про повірку з урахуванням перелитого об’єму. Єдине на що ще необхідно звернути увагу так це на те, чи проводилася калібровка резервуарів з трубами чи без них. У разі якщо разом з трубами, необхідно переконатися, що вони заповненні. Інакше, це той об’єм який може бути недовезений.

Зазвичай температура пального зверху баку трохи вище ніж в середині резервуара, а його якість трохи гірше. Я рекомендую відбирати проби з ⅓ від дна резервуару. Враховуючи те, що висота баку автоцистерни може бути 3 м, а пробовідбірника 1 м, проби можна відбирати (відкривати кришку пробовідбірника) на рівні коли він у вертикальному положенні торкається дна резервуару. Але не поспішаємо! Дивимось наступну помилку …

Після того, як пробовідбірник дістає дна резервуару, необхідно його утримувати в такому положенні не менше 3 хвилин. Цього часу вистачить, щоб температура пробовідбірника стала такою ж, як і пального. Зазвичай, комірники, для вирівнювання температури, спочатку опускають пробовідбірник з відкритою кришкою (пробкою) декілька разів в пальне, після чого проводять фактичний замір.

Ареометр, наприклад АНТ-1, необхідно опускати в скляний стакан (або металевий пробовідбірник) плавно. Не кидати. Інакше, якщо пальне буде вище відмітки заміру то його маса вплине на сам замір. Також перед кожним заміром краще його протирати сухою, чистою ганчіркою. Після виміру густини (кг/м3), ареометр необхідно на 1 хв занурити в стакан, щоб він повністю був тієї ж температури, що і паливо. Значення температури необхідно зчитувати з похибкою 0,5 С.

До отриманого значення густини необхідно додати поправку на меніск 0,7 кг/м3 для дизельного пального (або 0,8 кг/м3 – для бензину). Наприклад, якщо густина заміру 840 кг/м3 то фактична густина становить 840,7 кг/м3. Зазвичай, це найпоширеніша помилка, яка призводить до зменшення об’єму з автоцистерни 30 м3 майже на 20 л.

Тут взагалі без коментарів – перевіряти паливо необхідно з відбором проб з усіх резервуарів цистерни.

Ок, що робити далі?

У разі якщо всі виміри виконанні правильно та по дорозі нічого не “загубилось”, допустиме відхилення розрахунку має становити не більше 0,5% від об’єму зазначеного в ТТН. Дане значення, хоча і є трохи завищенним, тому що об’ємно-масовий статичний метод вимірювання маси становить похибку 0,8% (п.4.2.2.2 Інструкції Наказу «Мінпалива» 20.05.2008 N 281/171/578/155), але саме його вписують у договори поставки пального приймаючи за основу похибку вагового (прямого) методу вимірювання. Не буде лишнім паливо перевірити на наявність підтоварної води та привести його густину до густини, що була при температурі, при якій його відвантажували. Останній крок – це зливання пального на склад та визначення НЕТТО. Цей крок необхідно виконувати тільки після того, як переконалися, що розрахункова маса в межах похибки, підтоварної води взагалі не має та якість пального задовільна. Крім того всі відібрані проби необхідно перелити в спеціальні 1 л пляшки, які пломбують та зберігають до іншої поставки пального, але не менше 10 днів. Дана процедура має бути чітко прописана в договорі на поставку пального. Крім того, всі виміри пального (об’єм, густина, температура, НЕТТО та розрахункова маса) мають бути відразу записані в зареєстрований на підприємстві Журнал складського обліку.

Консультант
Залиште контакти та отримайте безкоштовну консультацію!

    Дякуємо!
    Ваша заявка вже обробляється

    Незабаром ми з Вами зв’яжемося