Зворотній дзвінок
Зворотній дзвінок

2020 рік був одним з найскладніших для бізнесу через пандемію COVID-19 та неодноразове введення карантину. Аграрний сектор адаптувався до карантинних та логістичних обмежень, а також слідкував за вирішенням агрополітичних питань — долі Міністерства аграрної політики та реформування земельних відносин.

Для SmartFarming цей рік відзначився особливою динамікою та рядом трансформацій. Два ключові напрямки роботи компанії — це управління земельним банком та управління агровиробництвом, і постійна турбулентність в них ускладнювала виконання поточних задач і обмежувала можливості для планування. Пристосуватися до new normal та працювати у стресових умовах вдавалося за рахунок досвіду, позитивного настрою та командного ентузіазму.

 

Ключові виклики 2020 і як ми з ними впоралися

Правила гри для компанії і для аграрного ринку в цілому в 2020 диктували 2 головні чинники: пандемія COVID-19 і посуха. Перший фактор суттєво скоротив можливості для комунікації, другий — ускладнив життя аграріям із південних регіонів.

З початком карантину більшість гравців ринку не очікувала, що ситуація загостриться і може мати масштабні негативні наслідки для бізнесу. Однак уже в березні зустрічі почали масово скасовувати як офлайн, так і онлайн, оскільки часто підприємства працювали в черговому режимі і відповідальних осіб було складно застати на місці. Через карантинний режим і заборону на проведення масових заходів SmartFarming довелося скасувати день поля по точному землеробству, який планували провести у травні.

 

«Специфіка ринку така, що наші послуги і напрацювання дуже складно донести до потенційного замовника у телефонному режимі, необхідно їхати до клієнта та проводити огляди техніки та посівів, адже кожне господарство, кожне переобладнання та проект — унікальні. Навесні ми домовлялись про зустрічі, але обставини змінювалися миттєво: у когось раптово захворів працівник і ввели повний карантин, у когось — жорсткі умови входу та відверто негативна реакція на сторонніх відвідувачів, а хтось навпаки скептично ставився до елементарних запобіжних заходів — використання маски чи антисептику», — зауважив Назар Малиняк, партнер SmartFarming.

 

Уже в другій декаді квітня гравці ринку почали оптимізувати свої бізнес-процеси і переводити їх в онлайн-середовище. З’явилася можливість для діалогу: менеджери компанії і клієнти з готовністю переключилися на онлайн-конференції, презентації в Zoom, Teams, Skype та інші рішення.

 

 

Ситуація, що склалася, не могла не позначитися на організаційних питаннях і корпоративній культурі SmartFarming. Нові обставини змістили пріоритети компанії і привели до перерозподілу ресурсів. Команда поділилася на 2 частини: інженери та агрономи провели весь карантин «в полях» — біля сівалок клієнтів, супроводжуючи посіви і спостерігаючи за їх результатами. Друга частина команди була переведена на віддалену роботу, в черговому режимі в офісі працювало від 2 до 5 осіб. Як результат, ми зосередилися на тому, щоб якісно надавати послуги і забезпечувати результати для наших клієнтів.

2020 рік відзначився і оновленням підходу до роботи з клієнтами. На початку року інженери і менеджери мали змогу пройти навчання за кордоном, де детально ознайомилися з технологіями Precision Planting, відвідали виробництво та дізналися про сучасні методи роботи з клієнтами. Озброївшись цими знаннями, команда розпочала новий виробничий сезон.

В той же час, агрономічна та інженерна служби отримали професійне обладнання Precision Planting, яке підсилило можливості для аналізу якості виконаних робіт. Так, для досягнення максимальної ефективності посіву висівні апарати переобладнаних сівалок калібрувались за допомогою MeterMax, а вже у травні-червні фахівці компанії виходили в поля з Pogo Stick і миттєво збирали аналітику за результатами посівів на господарствах.

 

Аналіз сходів з Pogo Stick від Precision Planting

 

Протягом сезону проявив свій негативний вплив іще один чинник: посуха. Ситуація з посівами та урожайністю цього року ускладнилася для фермерів по всій території України, однак на півдні вона була критичною. Через посуху посіви сильно постраждали, а місцями взагалі не зійшли, тому клієнти у південному регіоні були втрачені.

 

«2020 рік був однозначно найскладнішим за весь час існування компанії. Розвиток компанії диктував нам необхідність перебудови продуктової лінійки, а зовнішні фактори вимагали негайних змін у підходах та управлінні. За цей рік SmartFarming суттєво виріс з точки зору сталості та розмірів бізнесу, а клієнти компанії тепер зможуть отримати більш комплексні та якісні рішення», — підвів підсумки року Артем Бєлєнков, засновник SmartFarming.

 

Що в результаті?

Незважаючи на всі обставини, у 2020 році SmarFarming разом з ІТ компанією Web Dream Technology запустили сервіс земельної аналітики та даних Vkursi Zemli як окремий бізнес-напрямок, і всього за рік проект досяг приголомшливих результатів: понад 2650 зареєстрованих користувачів (на 01.01.21) і більше 2 500 000 оцифрованих земельних ділянок. 140 господарств стали комерційними користувачами сервісу та згенерували 6,6 млн запитів в земельні реєстри.

Команда активно розвивала власне програмне рішення для автоматизації управління земельним банком і інтегрувала систему ProZemli для клієнтів, провела due diligence на більш ніж 50000 га. Інженерна служба SmartFarming вперше самостійно, без залучення партнерів, реалізувала проекти по переобладнанню сівалок. У компанії з’явилася власна агрономічна служба і разом з нею запустилися нові сервіси — експрес-аудити і R&D.

 

«По суті ми повністю розібрали та перебудували бізнес під нові послуги і продукти, отримали різносторонній досвід та за всіма напрямками почали рухатися далі», — зазначив Артем Бєлєнков.

 

В цілому, продажі в компанії виросли в 1,5 рази порівняно з показниками 2019 року.

Особливою гордістю для компанії є те, що за рік команда не тільки не скоротилася, а й доповнилася, посилилася новими фахівцями. У той час як на ринку зменшували зарплати, скасовували бонуси, проводили скорочення штату або переводили співробітників на віддалену роботу, SmartFarming вдалося зберегти всі робочі місця та утримати заробітну плату на попередньому рівні.

 

Управління земельним банком

Серед послуг у напрямку управління земельним банком у 2020 році найбільшим попитом користувалися аудит земельного банку, обміри полів і оновлення даних по картографії. Збільшилася кількість запитів і на автоматизацію управління земельним банком — переведення обліку в цифрову форму.

Варто зазначити, що завдання з оцифрування земельного банку стали дуже практичними і конкретними. Якщо раніше клієнти замовляли аудити, щоб розібратися у стані справ в цілому, то у 2020 обміри полів і збір аналітики переслідували чітку мету, рішення певного питання: оцінка земельного банку, розрахунок заліснення, планування обмінів, консолідація земель, тощо.

 

«Якщо раніше загальним драйвером автоматизації управління земельним банком було бажання клієнтів візуалізувати власні землі, то наразі ключовий фактор — це деталізація використання орендованих земель, кожного окремого поля. Відбувся остаточний перехід від візуалізації та узагальнення реєстрів до необхідності інтерпретувати показники по земельному банку в $/га і приймати рішення, керуючись перш за все показниками ефективності», — прокоментував Назар Малиняк.

 

Другий загальний тренд для напрямку — підготовка до земельної реформи. Клієнти перестали вирішувати виключно внутрішні завдання земельної служби, стали приділяти увагу тому, яку аналітику вони збирають і як її використовують. Зокрема, серед топ-менеджерів і власників агрокомпаній спостерігався активний інтерес до збору аналітики конкурентного середовища, зокрема з метою ефективного розширення зон інтересу.

 

Земельна реформа сформувала ще один тренд на ринку — зростання попиту на аналіз ефективності землекористування з боку невеликих фермерських господарств.

 

«Питання автоматизації та аналізу ефективності землекористування раніше турбували переважно великі господарства та холдинги. Перспектива відкриття ринку землі та зростаюча роль утворених територіальних громад сприяли зацікавленості дрібних фермерів у засобах, що сприятимуть їх росту та ефективності», — розповів Василь Шиманський, керівник проектів SmartFarming.

 

Новим масштабним напрямом послуг SmartFarming у 2020 році стало проведення оцінки земельного банку при купівлі/продажу. Загалом ринок M&A в сільському господарстві за сумою угод 2020 року поступився лише ринку нерухомості/будівництва та транспортній сфері. Угоди, традиційно, були складними та багатоступеневими, із залученням багатьох учасників ринку. Під тиском обмежень для нерезидентів та юридичних осіб, учасники були зацікавлені в тому, щоб закрити угоди до того, як зміняться правила гри.  

 

«Крім базових умов угоди, фінансів, правового забезпечення, при купівлі/продажу земельного банку особливе значення мають деталі. Протягом останніх 7 років команда SmartFarming накопичила різносторонню експертизу, глибоке розуміння усіх аспектів управління земельним банком, і наш due diligence цінний тим, що ми знаємо, де «копати» і «копаємо» глибше, ніж інші», — зауважив Назар Малиняк.  

 

Управління агровиробництвом

Перед початком виробничого сезону серед агровиробників користувалося попитом переобладнання техніки, зокрема — сівалок, з рішеннями Precision Planting. У 2020 році інженерна служба SmartFarming спостерігала попит на забезпечення підвищення швидкості посіву за допомогою SpeedTube, що було викликано прагненням аграріїв максимально швидко засіяти свої поля. Головною тенденцією року стало зростання кількості запитів на встановлення систем внесення рідких добрив FurrowJet. 

Команда SmartFarming на переобладнанні сівалки

 

«Зазвичай аграрії використовують сухі добрива, а для того, щоб вони розчинялися та живили культурні рослини, необхідний достатній рівень вологи у ґрунті. Засуха минулого року призвела до того, що агровиробники почали шукати альтернативні способи підживлення посівів переобладнувати сівалки для внесення рідких добрив безпосередньо при посіві. Використання систем vApply із FurrowJet від Precision Planting є найефективнішим на сьогодні рішенням для доставки добрив», — прокоментував Богдан Кучерявий, керівник інженерної служби SmartFarming.

 

Переобладнання сівалок від SmartFarming не обмежувалось інженерними роботами.

 

«Переобладнання сівалки системами Precision Planting включає не лише встановлення складових елементів, а й оцінку ефективності таких інвестицій. У цьому сезоні ми порахували сходи та підготували аналітичних звітів у десятків агровиробників, проаналізували карти посівів та карти врожайності, чим вкотре підтвердили необхідність переходу до точного землеробства і якісного посіву», — зауважила Анастасія Кирильчук, агроном SmartFarming.

 

Ще одна послуга, яка стала затребуваною, — експрес-аудити. Інженери та агрономи компанії виїжджали в господарства клієнтів, щоб допомогти їм відшукати «слабкі місця» у виробництві: що можна поліпшити, де підвищити якість і ефективність технологій, щоб отримати більше прибутку.

 

«Проведення експрес-аудиту полягає у зборі картографічних даних з бортових терміналів техніки і правильній їх інтерпретації за допомогою геоінформаційних систем. Аналізуючи дані, ми виявляємо проблемні ділянки на полях в господарстві і знаходимо причини їх появи, в тому числі — агрономічні. Далі розробляємо чіткі шляхи вирішення цих проблем», — розповів Ярослав Гнидюк, інженер систем точного землеробства SmartFarming.

 

 

Цього року фахівці SmartFarming не тільки супроводжували досліди господарств клієнтів та партнерів, але і заклали свої дослідні ділянки. Управління дослідами не передбачає моментальне отримання прибутку, а відкриває можливості для пошуку ефективних рішень, накопичення даних, аналізу результатів і постійного різностороннього навчання.

 

«Із запуском агрономічних досліджень у 2020 році ми мали нагоду перевірити гіпотези та отримати перші фактичні дані. За рік ми вибудували методології закладення, ведення та оцінки дослідів різноманітного спрямування — своєрідний фундамент для подальшого розвитку напрямку. На 2021 рік плануємо масштабуватись і відпрацювати сформовану методологію на великих площах, в різних куточках України», — пояснила Анастасія Кирильчук.

 

Куди рухаємось далі?

В цілому за 2020 рік команді SmartFarming вдалося трансформувати бізнес, адаптувати структуру послуг під нові реалії і потреби клієнтів. Головне завдання на 2021 — посилити і закріпити ці зміни, розвинути нові сервіси. На сьогодні ми маємо повну інфраструктуру у напрямку управління земельним банком і можемо взаємодіяти з клієнтами на всіх рівнях для вирішення завдань будь-якої складності. В управлінні агровиробництвом орієнтир для SmartFarming — комплексне обслуговування аграріїв щодо підвищення ефективності по кожній виробничій операції.

 

«Я можу з гордістю сказати, що в цілому для компанії минулий сезон був успішним. Такого результату вдалося досягнути виключно завдяки командній взаємодії та сумлінній праці кожного зі співробітників SmartFarming. Наша ціль на наступний рік — подвоїти продажі ключових сервісів, оптимізувати бізнес-процеси та продовжувати рухатися далі», — прокоментував плани компанії Артем Бєлєнков.

Консультант
Отримайте безкоштовну консультацію

Телефонуйте за номером +380 67 829 10 80
або залиште ваші контактні дані і ми з вами зв’яжемося

    Дякуємо!
    Ваша заявка вже обробляється

    Незабаром ми з Вами зв’яжемося